مارس 28, 2024

مازندران نگین سبز بر انگشتر زیبای کشورمان ایران است و باید با جذب سرمایه‎گذاران و مهیا کردن شرایط سرمایه‎گذاری شاهد پیشرفت و رشد روزافزون در آن باشیم.

پیشرفت مازندران در گرو شناسایی فرصت‎های سرمایه‎گذاری و جذب سرمایه‎گذار

به گزارش فرهنگستان علوم انسانی از آمل، مازندران سراسر پر از موهبت الهی است، استانی در شمال ایران اسلامی، چهار فصل با ذخایر بیشمار معدنی، طبیعی، جنگل، جلگه، کوهستان، مراتع، تولید و صنعت. مازندران؛ نگین سبز بر انگشتر زیبای کشورمان ایران است. هرچند بسیاری از کمبودها و موانع مازندران پشت طراوت، سبزی و زیبایی آن پنهان مانده است. دریا، کوه، جنگل، دشت، مرتع، اماکن متعدد زیارتی و سیاحتی، جلگه، آثار تاریخی بی نظیر، صنعت، معدن و تولید تنها بخشی از ظرفیت‎های بی کران مازندران برای سرمایه‌گذاری است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه آمل در نشست تصمیماتی هفتمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان های آمل، نور و محمودآباد، اظهار کرد: باید شرایط برای فعالیت سرمایه‌گذران در شهرهای مازندران مهیا شود و به راه‌های جذب سرمایه گذار بپردازیم. حجت الله عصمتی با اعلام اینکه آمل از شهرهای شاخص در شمال کشور بوده و از موقعیت استراتژیک برخوردار است، افزود: بیش از ۴۰ درصد صنعت و تولید مازندران در شهرستان آمل مستقر است و از قوی‌ترین شهرهای صنعتی محسوب می‌شود.

*استقرار ۴۰ درصد صنعت مازندران در آمل وی با بیان اینکه هفتمین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری سه شهرستان آمل، نور و محمودآباد می‌تواند دستاوردهای بزرگی به هماه داشته باشد، تصریح کرد: تعداد ۳۹ غرفه نمایشگاهی با فعالیت ۵۰ شرکت توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند که در این بین ۱۰ غرفه نمایشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان هستند. معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان آمل با اعلام اینکه سال جاری براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده و باید همه مسؤولان تمام توان خود را برای جامه عمل پوشاندن به فرمایشات معظم له به کار گیرند، ادامه داد: رویکرد همایش به سمت دانش بنیان بوده و هر شهرستان هم طرح های دانش بنیان خود را برای استفاده بیشتر ارائه کردند. عصمتی با اعلام اینکه طرح ها در حوزه تولید، صنعت، کشاورزی، گردشگری، شیلات، معدن، تجارت و میراث فرهنگی هستند، گفت: برای فعالیت بهتر سرمایه گذاران از هلدینگ های بزرگ و معتبر کشور به همراه مدیران عامل بانک‌ها دعوت شده است. وی بیان کرد: سعی شد تا در این همایش یک بسته سرمایه گذاری از شهرهای مختلف ارائه شود همچنین برای شهرستان آمل حدود ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان دسته بندی شد. *پیش‌بینی ۲۳۲ فرصت سرمایه‎گذاری در ۳ شهر مازندران به گزارش فارس، از سوی فرمانداران سه شهرستان آمل، نور و محمودآباد برای هفتمین همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری مازندران حدود ۲۳۲ فرصت سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است که بیشتر طرح‌ها در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۱۳ فرصت، جهاد کشاورزی ۱۴ فرصت، صنعت و معدن ۳۰ فرصت، شهرداری‎ها پنج فرصت، شیلات پنج فرصت و امور آب ۶ فرصت شناسایی شد همچنین در بخش مراکز رشد، برق منطقه‌ای، تعاون و دانشگاه آزاد اسلامی فرصت‌هایی وجود دارد تا مرحله به مرحله ارائه شود. فرماندار شهرستان نور در این همایش با اشاره به اینکه مازندران از استان‌های سرآمد با توانمندی بزرگ است که باید از ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه استفاده شود، اظهار کرد: باید فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری برای استفاده سرمایه گذاران و منفعت عمومی احصا شده و از تجربیات گذشته سرمایه‌گذاران بهره‌گیری شود. احمد توکلی با اعلام اینکه باید کتابچه فرصت‌های سرمایه گذاری برای استان مازندران و شهرهای مختلف تدوین شده و پنجره واحد برای تسهیل و گره گشایی سرمایه گذاران ایجاد شود تا فرصت های سرمایه‌گذاری در واقعیت بیاید، افزود: باید از فرصت های کوچک برای تبدیل به موقعیت های بزرگ در زمینه تولید و صنعت استفاده شود.

*فعالیت تنها معدن فلزی مازندران در بلده نور وی با اشاره به اهمیت رقابت پذیری در دنیای اقتصاد، تصریح کرد: شهرستان نور از فرصت‌های بی نظیر سرمایه‌گذاری همانند پارک‌های جنگلی، سواحل و جلگه بهره می‌برد تا در حوزه گردشگری سرآمد باشد. فرماندار شهرستان نور با اشاره به وجه مشترک بیشمار بین شهرهای آمل، نور و محمودآباد با توجه به قرار داشتن در یک پهنه وسیع مازندران، بیان کرد: از ویژگی‌های منحصر به فرد مازندران وجود رشته کوه البرز، قرار داشتن دماوند به عنوان بلندترین قله ایران، در کنار هم بودن جنگل، جلگه، دریای خزر، جنگل های هیرکانی و رودخانه‌های پرآب است. وی ادامه داد: شهرستان نور با مساحت ۲ هزار و ۶۷۵ کیلومتر مربع از لحاظ پهنه‌ای دومین شهرستان وسیع مازندران بوده و دارای سه بخش، ۹ دهستان و پنج شهر به همراه مواهب طبیعی بی نظیر، دریا، ساحل، جلگه، جنگل و کوهستان است. فرماندار نور تصریح کرد: شهرستان نور براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای بیش از ۱۲۱ هزار نفر جمعیت است و خانه دوم بسیاری از هموطنان در پایتخت و دیگر استان ها بوده نمی توان به آنها عنوان گردشگر یا توریست داد. *وجود ۸ هزار هکتار پارک جنگلی در نور توکلی با اشاره به اینکه ۸ هزار هکتار وسعت پارک جنگلی جلگه‌ای در نور و ایزدشهر به عنوان طرح جذاب حوزه گردشگری در خاورمیانه است، بیان کرد: وجود پنج پارک جنگلی در منطقه، اکوتوریسم، فعالیت آبگرم لاویج، پروژه زمین گرمایی، ساحل ۲۲ کیلومتری با فضای سکوگردشگری و اسکله‌های چندمنظوره از دیگر مزیت‌ها است. توکلی با معرفی ۱۰۷ طرح سرمایه‌گذاری از شهرستان نور، گفت: شهرهای آمل و نور در حوزه تولید پروتئین سفید و قرمز همانند دام، طیور و زنجیره گوشت قرمز زبانزد هستند همچنین آثار تاریخی، قدیمی و کم نظیر در بخش کوهستانی بلده و روستای یوش باعث جذب گردشگران بود، تنها معدن فلزی مازندران در بخش بلده در کنار وجود معادن غنی زغال سنگ و معدن شن و ماسه فضا از شرایط مهیا است. وی با اشاره به کاشت زعفران به عنوان طلای سرخ در کنار پرورش و تولید تمشک و بلوبری به عنوان گیاهان استراتژیک در شهرستان نور، گفت: تولید محصول مرغوب و باکیفیت عسل در حوزه رشته کوه البرز و حاشیه قله دماوند، فضا را برای سرمایه‌گذاری در بلده آماده کرده است. فرماندار محمودآباد در این نشست تصمیماتی مهمترین مؤلفه توسعه در نگاه زیربنایی و اساسی در دنیا را بحث توسعه انسانی دانست و اظهار کرد: مازندران استان بسیار غنی در توسعه انسانی است و نه تنها در داخل کشور بلکه فراملی و بین‌المللی درخشش دارد. روح الله علیزاده افزود: باید هفتمین نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان‌های آمل، نور و محمودآباد به دستاوردهای بزرگ و جذب سرمایه گذاران تبدیل شود.

*تولید ۸۰ هزار تن برنج از ۱۷ هزار هکتار اراضی شالیزاری محمودآباد وی با اشاره به شناسایی بیش از ۲۵ طرح سرمایه گذاری در سه حوزه مقیاس پایین، متوسط و بزرگ برای شهرستان محمودآباد، تصریح کرد: این شهرستان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان نگین شهرهای ساحلی مازندران و نزدیکترین شهر ساحلی به پایتخت بوده و دارای دو بخش مرکزی و سرخرود با ۸۵ روستا و اسکان ۶۰ درصد جمعیت در روستاها است. فرماندار محمودآباد با اعلام اینکه این شهرستان ۴۲۵ شهید تقدیم اسلام کرده است که دو شهید در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و یک شهید مدافع سلامت در ایام مبارزه با کرونا ویروس، به درجه رفیع شهادت نائل شدند، بیان کرد: دو خانواده دارای سه شهید و ۱۱ خانواده دارای دو شهید در محمودآباد زندگی می‎کنند. علیزاده یادآور شد: وجود ۱۷ هزار هکتار اراضی شالیزاری در این شهرستان با تولید ۸۰ هزار تن برنج سفید زمینه را برای تامین ۱۰ درصد برنج تولیدی مازندران مهیا کرده است. فرماندار محمودآباد با اشاره به وجود چندین هتل نیمه کاره که نیازمند سرمایه‎گذار هستند، ادامه داد: ۱۳ مرکز اقامت دائم در محمودآباد فعال هستند همچنین یک هتل ۱۰ هکتاری نیز حاضر به واگذاری است. علیزاده گفت: احیای دهانه آبریز هراز در این شهرستان می‌توان زمینه فعالیت گردشگری و چندین رشته ورزش حرفه‌ای را شامل شود البته وجود جنگل‎های لکه‌ای نیز بر ارزش و اهمیت شهرستان افزوده و وجود ۸۵ قطعه آب بندان شرایط را برای زیست پرنده های مهاجر و قوهای آوازخوان مساعد کرد. فرماندار محمودآباد با اشاره به وجود ۹۰ هکتار گلخانه پرورش گل و گیاه زینتی و آپارتمانی به همراه شرکت‌های دانش بنیان گل و گیاه، ادامه داد: با استقرار روستاهای پایلوت گل و گیاه مازندران در محمودآباد حدود ۶ هزار نفر از محمودآبادی ها در این حوزه تلاش دارند. *فراهم بودن شرایط پرورش زالو برای درمان وی با اعلام وجود ۴۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در محمودآباد، افزود: پرورش زالو در حوزه درمان، ماهیان سردآبی و دو طرح پرورش ماهیان خاویاری از دیگر شرایط مهیا است همچنین ۱۱۸ هکتار شهرک صنعتی چهار درصد فضای شهرک‌های صنعتی مازندران را به این شهرستان اختصاص داد. علیزاده با اشاره به وجود چهار شرکت دانش‌بنیان ثبت شده و ۱۲ واحد صنعتی با ظرفیت صادرات به خارج مرزها در محمودآباد مستقر هستند، گفت: ۷۹ واحد صنعتی در شهرک تشبندان فضای کار را برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد کرده و هم اکنون در این شهرک مشکل اصلی کمبود نیروی انسانی و اشتغال است. وی با اعلام وجود ۳۲ کیلومتر ساحل در محمودآباد، بیان کرد: این شهرستان با در اختیار داشتن ۱۰ درصد آب بندان‎های مازندران می‌تواند زمینه ساز انواع ورزش های آبی باشد و آماده جذب سرمایه گذار در حوزه آبی و آب بندان‎ها با اخذ مجوزات لازم برای فعالیت هستیم. به گزارش فارس، انتظار می‌رود با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی آن به سرمایه‌گذاران شاهد تحول شگرف در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه و پیشرفت صنعت، رونق تولید، افزایش درآمدهای خارجی و ارزآوری در مازندران باشیم. گزارش از قربانعلی مسافر پایان پیام/۸۶۰۱۲ /غ

دیدگاهتان را بنویسید