مارس 28, 2024

کارشناس سیاسی به نکته ریز دیگری که این بخشش داشت نیز اشاره کرد و گفت: آن هم این بود که تاکید شده بود گذشته افراد از سیستم امنیتی و قضایی حذف شود و اگر مجدد تخلفی انجام ندادند و بر تعهد خود بر انجام ندادن عمل مجرمانه ماندند این سوابق برای همیشه پاک شود که این یک اقدام بزرگی ست.

آثار و واکنش های مثبت به عفو گسترده رهبری در مورد محکومان اغتشاشات اخیر

فرهنگستان علوم انسانی – خراسان جنوبی؛ ۱۶ بهمن بود که اعلام شد در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند. به گزارش فرهنگستان علوم انسانی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در بخشی از این نامه ضمن اعلام شروط عفو و تخفیف مجازات برای متهمان و محکومان حوادث اخیر تاکید کرده است: «پرونده متهمان و محکومان در صورت داشتن شرایط مندرج، در هر مرحله‌ای که باشد، مختومه می‌گردد». همچنین در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر آمده است: «عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی».

به دنبال این اتفاق، طی هفته گذشته تعدادی از بازداشتی‌های ناآرامی‌های چند ماه اخیر آزاد شدند و روند آزادی بقیه هم در حال طی شدن است. در همین راستا سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه دوشنبه ۱۷ بهمن در حاشیه نشست پیروان ادیان توحیدی در گفت‌وگویی اعلام کرد که «برای امتداد رویکرد حکیمانه و پدرانه رهبری به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی بسته‌هایی در حال تهیه است». از طرفی رویکرد اصلی در عفو قضایی، باز کردن راه برای متهمان و محکومانی بود که در اثر هیجان و فریب، وارد چرخه آشوب شده بودند اما رهبری، از اینکه آن هیجان و غفلت موجب تخریب آینده آن‌ها شود، جلوگیری کردند. در همین زمینه رهبر انقلاب اسلامی ۱۹ بهمن در سخنرانی خود در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، «راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف داخلی با هدف نابود کردن نظام اسلامی خواندند» و در مقابل تأکید کردند که «راهبرد اساسی ما باید اتحاد و وحدت ملی باشد». حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود عنوان کردند: «ایجاد بدبینی میان دسته‌جات سیاسی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حکومت و ایجاد بدبینی بین سازمان‌ها، جزو راهبردهای تحقق اهداف بدخواهان ایران است. البته اختلاف‌هایی قهراً وجود دارد اما نباید آنها را به گسل تبدیل کرد؛ همچنانکه یک وقت مسئله زن را مطرح می‌کنند یک وقت مسئله شیعه و سنی، و زمان دیگر مسئله اختلاف نسلی را». رهبر انقلاب «مهم‌ترین تاکتیک برای گسترش اختلاف را دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی دانستند» و تأکید کردند: «وقتی دشمن، وحدت ملی را آماج حملات خود قرار داده باید با حفظ این اتحاد و وحدت، نگذاریم در خواسته پلید خود پیروز شود». از سوی دیگر رئیس قوه مجریه از چندی قبل به دستگاه‌های ذی‌ربط مأموریت داده بود که برای ترمیم برخی آسیب‌های ناشی از ناآرامی‌های اخیر، پیشنهادهای خود را ارائه کنند به گونه‌ای که نتیجه پیشنهادها، راهگشایی برای افرادی باشد که در اثر غفلت دست به اقداماتی زده‌اند و بر اثر آن، اکنون شغل، حرفه و موقعیت آنها دچار محدودیت یا ممنوعیت شده است. همچنین رئیس قوه مجریه در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، «حضور و اتحاد ملی را مهم‌ترین راهبرد برای مقابله با راهبرد اختلاف‌افکنی دشمن خواند» و گفت: «در امتداد نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.» رئیسی در ادامه افزود: «یکی دیگر از محورهای بسته وحدت‌آفرین دولت، ایجاد تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت حتی برای آن دسته از ایرانیانی است که در مقاطعی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند. جزئیات بسته دولت به زودی ضمن ابلاغ به وزرا و دستگاه‌های مربوطه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.» بسته مورد اشاره رئیس قوه مجریه که نام آن را «بسته امتداد وحدت» گذاشته‌اند، سه گروه مخاطب اصلی دارد: دانشجویان، چهره‌ها و ایرانیان خارج از کشور. قرار است طبق این بسته، ضمن باز کردن راه برای بازگشت دانشجویان به تحصیل و چهره‌ها به کار و فعالیت خود، تسهیلات بی‌سابقه‌ای برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم شود.

۹۹.۵ درصد محکومان مشمول عفو شدند در پی این اقدام در خور و به‌جای رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران، علی موحدی راد رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در پی عفو رهبری ۹۹.۵ درصد محکومان اغتشاشات اخیر در استان مشمول عفو شدند و چون برای این افراد حکم قطعی صادر نشده است، سابقه کیفری نیز اعمال نمی‌شود. وی اظهار داشت: این افراد فریب‌خورده که مشمول عفو شدند شاکی خصوصی نداشته‌ و شخصی را مجروح نکرده یا به قتل نرسانده‌اند. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: همچنین این افراد جایی را تخریب نکرده‌اند و مفسد فی الارض هم محسوب نمی‌شوند. حال سئوال اینجاست تاثیر این عفو را چطور می توان بر فضای اجتماعی ایران ارزیابی کرد؟ آن طور که حامد شبانی کارشناس مسائل سیاسی به این پرسش خبرنگار فارس از بیرجند پاسخ داد: با مسئله ای مواجهیم که نشان از تدبیر بلند و حکیمانه رهبر انقلاب دارد و موضوع عفو به طبع بین مردم واکنش بسیار مثبتی داشت.

عفوی از موضع قدرت اما چرا؟ پاسخش به سئوالش هم این است که به طور کامل مشخص بود که این عفو از موضع قدرت انجام می شود، یعنی جمهوری اسلامی می توانست همه آن هایی را که در حوادث اخیر بازداشت کرده بود را در زندان نگه دارد و هیچ کس نمی توانست برای حکومت اسلامی در این زمینه تعیین تکلیف کند که زندانیان را آزاد کنید. چرا که عمل ظالمانه آن ها ثابت شده بود و حکومت اسلامی نیز در اوج قدرت بود اما آزادی آن ها این اقتدار ایران اسلامی را بیشتر کرد. علاوه بر این، ما این پیام را دیگران دادیم که جمهوری اسلامی می توانست متخلفان را به سزای عملشان برساند و نرساند. به گفته وی در واقع بخشش در اوج قدرت بود و نشان از ضعف و استیصال نبود. نکته ریز بخشش ها وی به نکته ریز دیگری که این بخشش داشت نیز اشاره کرد و ادامه داد: آن هم این بود که تاکید شده بود گذشته افراد از سیستم امنیتی و قضایی حذف شود و اگر مجدد تخلفی انجام ندادند و بر تعهد خود بر انجام ندادن عمل مجرمانه ماندند این سوابق برای همیشه پاک شود که این یک اقدام بزرگی است. وی تصریح کرد: یعنی حاکمیت گفت، من متوجه شدم که تعداد زیادی از آن هایی که آمدند فریب خوردند و می‌گوید دغدغه آینده آن ها را دارم. می دانم اگر این پرونده امنیتی و قضایی تشکیل شود در آینده هم خودشان و هم خانواده‌های آن دچار مشکلاتی می شوند. وی با بیان این که بنابراین به طور کامل حافظه را پاک می‌کند که این موضوع خیلی مهم تر از موضوع قبل است، افزود: این اقدام رهبری نظام نشان از این دارد که ایشان در واقع به دنبال اتحاد ملی، پرشدن گسل ها، و از بین رفتن گره هاست. وی با اشاره به این که شاید تجربه های قبل مسئولان را به این نتیجه رساند که باید با یک عفو و بخشش عمومی چنین اتفاقی را رقم بزنند، تصریح کرد: به همین دلیل این عفو و بخشش در افکار عمومی مردم خیلی تاثیر مثبتی داشت. از طرف دیگر افرادی که در زندان بودند با واقعیتی مواجه شدند که ابتدا نظام اسلامی رفتارش با آن چیزی که دیگران می گویند در زندان ها با آن رفتار سفاکانه و بد رفتاری می شود و خود آن ها ادعای آن را داشتن وجود نداشته و روند روند عادلانه ای بوده است. همچنین متوجه شدند که خیلی از افرادی که به تحریک و تهیج آن ها دامن می زدند، در آن بزنگاه به کمک آن ها نیامدند و در واقع آن فشار افکار عمومی و رسانه ای حبابی بیش نبود اما خیلی ها تصور می کردند مسئله مهمی ست که در برابر قاطعیت حکومت اسلامی ترکید. به گفته وی وقتی نگاه می کنیم این عفو و بخشش حکیمانه سبب اتحاد ملی و انسجام کشور شد نه این که فقط نشان از قدرت نمایی صرف حاکمیت باشد.

عفو رهبری سیلی محکمی به دشمنان نظام و انقلاب حجت الاسلام محسن مشرفی، کارشناس فرهنگی خراسان جنوبی هم در آثار اجتماعی عفو رهبری در جامعه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، گفت: عفو گسترده رهبری درخصوص محکومان اغتشاشات اخیر در کشور بعد از شکست خفت‌بار دشمنان در جنگ ترکیبی، سیلی محکمی به دشمنان نظام و انقلاب بود. امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: این عفو پیام مهم دیگری خطاب به مسئولان و والدین داشت که برای جوانان‌ سرمایه‌گذاری کنید و ابتدا با جهاد تبیین، ذهن آنان از شبهات خالی و بعد جوانان برای مقابله با استکبار و استعمار که ملت‌های مظلوم را با حیله‌های فریبکارانه خودشان مورد چپاول قرار داده‌اند، آماده شوند. وی افزود: بصیرت، هوشمندی و آگاهی ملت همیشه در صحنه ایران دومین عاملی بود که حماسه ۲۲ بهمن امسال را رقم زد و موجب شادی قلب امام زمان (عج) و خشنودی رهبر فرزانه انقلاب شد. پایان پیام/۳۶۳۵/ف

دیدگاهتان را بنویسید