آوریل 27, 2024

بعد از 33 سال کار مدوام در پهنه زغالی ایران زمین روسفید مرد میدان تولید و کارآفرینی است این کهنه‌کار معادن زغالسنگ طبس.

کهنه‌کار معادن زغالسنگ طبس روسفید میدان تولید و کارآفرینی

فرهنگستان علوم انسانی– خراسان جنوبی؛ خود گنجینه اند در این دنیا و گاهی گنج ها پی گنج ها می گردند و می شوند ذخیره و اندوخته ای بس گران بها و الماس گونه در این هستی. تعداشان هم شاید بسیار نباشد در این انبوهی و فزونی جمعیت همین تعداد اندک با انگیزه، عشق، هدف و راهی که دنبال می کنند خود می شوند گنجینه ای بس گران بها برای ایران سرافزار و مقتدر به همه چی تمام. گنجینه ای که می خواهیم از او سخن بگوییم باید از وی به عنوان پدر زغالسنگ خراسان‌جنوبی یاد کرد چرا که ۳۳ سال است مستمر در پهنه زغالی طبس به کار و تلاش مشغول است تا با زغالسنگی که از دل سیاه  زمین بیرون می آورد چرخ صنعت فولاد و صنایع وابسته به آن بچرخد و طبس نیز به قطب صنعتی و معدنی زغالی کشور مبدل شود.

از سیاهی به نور رسیدن از سیاهی به نور رسیدن به جرات می توان گفت راهی ست که رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس طی ۳۳ سال کار مدوام در پهنه عظیم زغالی ایران زمین آن هم با ۷۶ درصد ذخایر پیموده و هیچ گاه هم خسته و درمانده نشده است و همچنان به این راه پر فراز و نشیب ادامه می دهد تا زمانی که جان در بدن دارد. در ابتدا جوانی و بعد از این که دیپلمش را گرفت خیلی دوست داشت در بخش خصوصی کار کند و در آن زمان هم پی علاقه اش رفت هرچند در این کار هم موفق بود اما چون وی را اقناع نکرد برگشت به دنبال تحصیل و کار به طور همزمان. در مجموعه معدن نخلک به عنوان کار آموز پذیرفته شد و شروع به کار کرد و در کنار به تحصیل هم ادامه داد. بعد از این که دوره تکنسین معدن را در آموزشگاه معدنی نخلک پشت سر گذاشت چون کار در معادن طبس را خیلی دوست داشت به طبس آمد و در معادن زغالسنگ مشغول به کار شد دو سال هم در طبس کار کرد. اما چون ادامه تحصیل را در سر داشت برای ادامه تحصیل به شاهرود رفت و در دانشگاه شاهرود در رشته استخراج معدن پذیرفته شد و سال ۶۹ به طبس و برای کار کردن به معادن زغالسنگ برگشت.

  بازگشت به معدن بعد از دانش آموختگی بازگشت به وطن و کار در معدن را در همه عرصه های معدنی تجربه کرد و روزی که به معادن زغالسنگ طبس آمد کارش را با یک فانوس و یک کمپ شروع کرد و کم کم یک موتور برق خریداری شد و اکنون هم خدا را شاکر است که فقط در مجتمع زغالسنگ پروده طبس بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کارند و نانشان را از زغال درمی‌آورند. تعداد نیروهایی که در این مجتمع زغالی طبس کار می کنند برابری می کند با همه معادن این شهرستان ست که نشان از وسعت و گستردگی کار در این پهنه زغالی ایران زمین دارد. از پایین ترین رده هم شروع به کار کرد و آغاز کار به همین صورت بود که چون نیروی نبود مجبور بود همه کارها را خودش انجام دهد. سپس مدتی مسوول شفیت و بعد هم مدیر معدن شد و بعد از تجهیز معدن به عنوان مدیر پروژه کارش را ادامه داد  و در همه مراحل تجهیز که در داخل و خارج از کشور دوره های آموزشی آن برگزار می شد شرکت می کرد. با تجهیز این معدن از سال ۸۶ به عنوان مدیرعامل مجموعه در حال فعالیت است که ۱۷ سال سابقه مدیریت و ۳۳ سال سابقه کار در معدن زغالسنگ طبس را دارد.

شکرگذاری ورد زبانش شکر گذاری از خدا ورد زبانش است و به همین واسطه خدا را شاکر است که عضوی از این مجموعه است و دوستان و همکاران بسیار خوبی هم دارد که به کمک آن ها و متولیان امر توانسته پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند سرمایه گذاری های دولت در این پهنه زغالی نه تنها حفظ شود بلکه روز به روز توسعه هم یابد. اعتقادش هم براین است که شاید احداث چندان کاری نداشته باشد اما حفظ آن کاری بس دشوار است که همت همه رده ها در همه عرصه ها می طلبد و شاید مهم ترین کار هم این باشد که اکنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در این پهنه معدنی مشغول به کارند و دغدغه بیکاری و نان آوری ندارند. لازمه های طی کردن پله های ترقی برای طی کردن پله های ترقی و موفقیت هم از همان ابتدا طرح و برنامه داشته و دارد چرا که به گفته وی زمانی که طرح و برنامه داشته باشی و عاشق کارت باشی به طور قله های ترقی و پیشرفت را هر چند به دشواری اما خواهی پیمود. برای این کارآفرین قدر و پیشکسوت حوزه زغالی ایران زمین ساعت هیچ گاه معنی نداشته و در ابتدا هم که در بخش خصوصی مشغول به کار بوده آن چنان بی وقفه و با عشق کار می کرده که به او نمی گفتند باید کارت حضور و غیاب را بزنی.   از زمانی هم که وارد مجموعه زغالسنگ طبس شده ساعت برایش معنی ندارد چرا که اگر زمان و ساعت مشخص کاری برایت مهم باشد نمی توانی به اهدافت دست یابی پس باید بی وقفه و بدون در نظر گرفتن زمان کار کرد تا به اهداف مدنظر دست یافت. به گفته کریتی ثانی اگر بخواهد از آن چه طی این ۳۳ سال بر او گذشته است سخن بگوید شاید در این سیاهه و وقتی اندکی که برای گفت وگو با وی داریم نگنجد و به همین واسطه به ۲ خاطره بدی که طی این سال ها در ذهنش مانده اشاره می کند.

تکیه بر توان داخل یکی از آن ها به زمانی برمی گردد که نیروهای خارجی معدن را تجهیز کرده و تحویل دادند و اینجا را رها کردند و معدن دچار ریزش و چون کار بلد نبودیم نمی توانستیم از پس کار برآییم اما بالاخره بعد از مشقات بسیار و با تکیه بر توان و استعداد نیروهای داخل آموزش ها و تجربه های لازم را فرا گرفته و اکنون اگر هر روز شاهد ریزش معدن باشیم هیچ دغدغه ای نداریم چرا که خود از پس کار برمی آییم. و دیگر خاطر بد هم آتش گرفتن کارخانه زغال شویی بود که هیچ گاه از ذهنم نمی رود. خوشحالی و خاطره خوشم هم این است که هر روز وقتی به سرکار می‌آییم همه همکاران و دوستانم را مشغول کار و تلاش می بینم که در حال ابداع ایده ای نو و جدید برای ادامه کار هستند. رابطه دوستانه در کار بعلاوه آن چه طی این سال ها سبب شده تا قله های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کنیم رابطه دوستانه من و همکارانم است که سبب روند پیشرفت کار شده و می شود. خواسته اش از جوانان هم این است که به طور حتم برای خود هدفی داشته باشند چرا که با هدف می توان به سرمنزل مقصود رسید و اگر من هم در بخش خصوصی می ماندم شاید خیلی مرفع تر از الان بودم و اما اکنون همین خودروهایی که هر روز نیروهای این مجتمع را از طبس به اینجا و بعلکس منتقل می کند را می بینم لذت می برم. البته باید این را هم در نظر داشت که عمر انسان کوتاه ست و پس باید بیشتر بهره را از آن تا زمانی که زنده است برد و هر کاری که اثر گذار باشد لذت را هم در پی دارد. به اعتقاد وی پول خیلی نمی تواند این خلاء ها پر کند چرا که وقتی پولداری آن هم یک شماره است در بانک که مال بانک هاست ولی در محیط این گونه که کار می کنی وقتی شب به خانه برمی گردی و می خواهی استراحت کنی می بینی مفید بودن خیلی مهم تر از پول است.

  توصیه به جوانان توصیه ام به جوانان و فرزندان این سرزمین اسن است که عشق به کار داشته باشند و هدفگذاری کنند تا به مقصد خویش برسند و موفق شوند. این گنجینه مهندسی، معدنی و تجربی زغالسنگ طبس خود را خیلی کوچک تر از آن می داند که به وی لقب پدر زغالسنگ طبس را بدهند اما مفتخر است به این که ۳۳ سال است در معدن زغالسنگ کار می کند و اندک اثری بر روی زغالسنگ کشور گذاشته است. در جزیره زغالی دو صفحه سفید و سیاه وجود دارد که  در روی هر صفحه برد با آن هایی ست که این گنجینه را سال ۱۳۵۶ برای اولین بار کشف کردند آن هم در محدوده به وسعت ۳۰ هزار کیلومتر مربع. نتیجه این اکتشافات نیز شناسایی دو نوع زغالسنگ کک شو و حرارتی  با ذخیره ۲.۷۵ میلیارد تن که مهمترین ناحیه در این محدوده از نظر کمی و کیفی زغالسنگ کک شو، منطقه پروده در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی طبس است.

  تاریخچه زغالسنگ پروده طبس شرکت زغالسنگ پروده سال ۸۶ ثبت و اولین کارگاه آن نیز یک سال بعد بهره برداری از آن آغاز شد. این شرکت مفتخر است به ۹ سال طی سال های ۹۱ تا ۴۰۱ به عنوان بزرگترین تولید کننده زغالسنگ کشور  و امسال نیز به طور قطع در همین اتفاق خواهد افتاد. این شرکت سال ۹۹ در فرا بورس عرضه و آخرین افزایش سرمایه آن نیز از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیارد تومان بود و تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در دست اقدام است. علاوه براین براساس چشم اندازی که در این زمینه دنبال می کند افزایش سرمایه اش به ۸۵۰ میلیارد تومان نیز خواهد رسید. اما آن چه برای افق آینده این شرکت معدنی خراسان جنوبی پیش بینی شده تولید ۲ میلیون تن کنسانتره زغالسنگ است که لازمه تحقق این پیش بینی نیز ذخایر بیشتر در اختیار پروده قرار گیرد. پروده ۴ جای همه پروده ها را می‌گیرد در این افق تولیدی که شرکت زغالسنگ برای خودش در نظر گرفته قرار است پروده چهار مبدل به بزرگترین پروده شود اما لازمه مبدل شدن پروده ۴ به پروده دیگر یا بزرگترین و توسعه یافته تر فراهم شدن زیرساخت ها در شهر طبس است. تولید کنسانتره زغالسنگ پروده سال گذشته ۷۰۲ هزار تن بود که این رکورد را در ایران نداشته ایم و امسال نیز ۶۰۵ هزار تن است چرا که ابتدای مهر ماه یکی از خطوط تولید در زیر زمین نیاز به تعمیر، نوسازی و تجهیز دارد و ۶ ماه زمان می برد تا این کارگاه اورهال شود و در این مدت تولید از کارگاه های مکانیزه نخواهیم داشت و فقط تولید مختص کارگاه های نیمه مکانیزه خواهد بود. چشم انداز زغالسنگ پروده براساس چشم اندازی که تعریف کرده ایم تولید کنسانتره زغالسنگ سال ۴۰۵ به ۸۵۰ هزار تن و۴۰۶ به یک میلیون تن خواهد بود چرا که کارگاه های پروده ۴ وارد مدار تولید خواهند شد.سال ۴۰۷ تولید کنسانتره به دو میلیون تن می رسد. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید